Гра для дитини – це не просто розвага чи спосіб зайняти себе у вільний час. Це серйозна діяльність, яка є першим кроком по освоєнню норм і правил існування в соціальному середовищі. Гра дає можливість ненав’язливо, у цікавій та захоплюючій для дитини формі надати такого впливу:

  • розширити кругозір;
  • розвивати психічні процеси;
  • задовольняти дитячі емоційні і інтелектуальні потреби;
  • розвивати творчі здібності;
  • вчити взаємодіяти в соціумі;
  • формувати характер і ставлення до дійсності;
  • виробляти трудові та пізнавальні навички.

Гра – це спосіб входження дитини в дорослий світ, отримання досвіду людської діяльності, репетиція свого майбутнього життя. Участь батьків в дитячій грі показує, що вони схвалюють такі їх заняття.

Використання гри як виховного засобу дозволить досягти значних результатів. Можливості гри в цьому плані величезні. Дитині не потрібно десять разів повторювати правила поведінки в громадських місцях, за столом, на святі і т.д. Простіше показати це на прикладі гри і дати можливість попрактикуватися в їх застосуванні аж до вироблення стійкого досвіду.

Дітям дуже подобаються сюжетно-рольові ігри «У магазині», «Ми пасажири», «День народження» тощо. Діти вчаться ввічливості, швидше запам’ятовують словесні формулювання, які використовуються в тих чи інших обставинах.

Граючи в такі ігри, діти швидко вживаються в роль дорослого і вже самі починають давати вказівки іграшкам або товаришам по грі «Не розмовляй за столом», «Поступися місцем в автобусі» і т.д. Виходить, що тепер вони стають ініціатором виконання існуючих норм і правил.

Причому в ході гри можна відтворювати, як позитивні, так і негативні варіонти дії. Емоції і враження від розігрування різних форм поведінки дозволять дітям інтуїтивно обрати саме ті, які вважаються нормою в нашому суспільстві. Таким чином у дошкільнят формуються моделі правильної поведінки.

Гра як не можна краще допомагає виробляти у дитини такі риси характеру як наполегливість, воля, бажання перемогти. Особлива роль в цьому відводиться рухливим іграм. Більшість з них носить змагальний характер, де виграє спритніший, сміливий, кмітливий. Крім цього рухливі ігри відіграють величезну роль у фізичному вихованні дошкільнят, виробленні основ здорового способу життя.

Також часто в ході гри дитина ставиться в умови, коли вона повинна робити самостійний вибір. Це сприяє формуванню у неї відповідальності за свої дії, впевненості в собі.

Участь в ігровій діяльності викликає у дітей багато емоцій. Під впливом цього у них закладається здатність до співпереживання, співчуття, прояву поблажливості.

Використання дидактичних ігор розвиває у дошкільників допитливість і інтелектуальну активність. Це підвищує їх працездатність і сприяє вдосконаленню пізнавальних процесів.

Гра підштовхує дитину до перетворення існуючої реальності, створення вигаданої нової дійсності. Це допомагає розвивати фантазію, уяву. Творчі, театралізовані ігри сприяють виявленню талантів малюка, формуванню естетичних схильностей.

Граючи в ігри, дитина має можливість приміряти на себе різні соціальні ролі. Вона відображає моделі поведінки в різних ситуаціях, які потім зможе використовувати в своєму дорослому житті.

У ході ігор у дітей розвивається вміння діяти цілеспрямовано, прикладати спільні зусилля для отримання результату, допомагати один одному. Вони взаємодіють один з одним, вчаться встановлювати продуктивні взаємини.